Sajnos a kapkodásban a sofőr elfelejtkezik fontos dolgokról, tartozékokról. A cégek legtöbb esetben biztosítják ezeket a kellékeket, de NE várd el, hogy mindet a szádba rágjanak, ezért vagyok én:) Szóval, annyi mindenről van szó az elején, hogy bizony ezek a dolgok sokszor lemaradnak, pedig az úton, a TE felkészültségedre számíthatsz, nemkülönben rengeteg pénzt, időt és idegességet spórolsz vele.

 
 

Vannak cégek, akik befognak próbálkozni, és bizony, amilyen hülye az ember, olykor meg is csinálja. De én biztosan nem, ha a fizetésem menne rá akkor sem. Lássuk, mi is az, amire rá akarnak olykor venni.

1.Leálló sávban a forgalom felőli részen SEMMIT nem javítunk, se ponyvát, se defektet semmit. Amennyiben nem tudsz elmenni a következő parkolóig, akkor szerviz. Mondjon bármit a góré, vigyázz, az életeddel játszol. Nem vicc. Mint tudjuk, a sofőrök 90%-a szó szerint szarik a követési távolságra, ami 50-100 méter, azaz 1-2 útjelző bója táv. Tehát szeretnek vonatozni. A legtöbb baleset ebből adódik. Ha te a leállósávon állsz, jön két kamion, az első nem kerül ki rendesen, mert egy paraszt, a mögötte lévő elég, ha egy kerékkel a leállósávon megy, telibe fog vágni. Láttam ilyet élőben. Te ott javítod a defektet, és vége. Továbbá, te javítod nagy lendülettel, az erőlködéstől megszédülsz, kiesel az útra, és vége. Jobb oldalon, elvileg meg kellene javítanod, én ekkor is lemennék a pályáról, vagy hívnék rendőrt, aki megáll mögötted, szirénázva és megvárja amíg megcsinálod. Már, ha beszéled a nyelvet. A másik variáció, hogy ott állsz elakadásjelzővel és vársz, nem is kell sokat, tedd ki persze a háromszöget is, fog jönni egy út ellenőrző vagy rendőr, és hív mentést. Ezt átutalással a góréd fizeti, persze nem a te sarad, már, ha nem a te hibádból van a szerviz. Vannak viszont cégek, ahol nincs is pótkereked, így mindig jön szerviz. Például a Waberer's-nél. Persze a szerviz előtt beszélj a tulajdonossal, avagy az irányítóddal.

2.Ha bármi gondod van a kamionnal, nem kell javítanod, szólsz, hogy világít ez vagy az a jelző lámpa és ők döntenek, azaz a céged. De időben szólj. Ugyancsak, ha hallasz, látsz valamit, ami nem tetszik, szólj.

3.Olaj mindig legyen 4-5 liter tartalékban nálad, és legalább hetente ellenőrizni is kell. Izzókat is kérj a cégedtől, minden fajtát. Naponta ellenőrizni kell. De jelzi a gép, ha elromlik. Az újabb vontatók távirányítóján van egy gomb, amit, ha megnyomsz, felvillan az összes lámpa. Ez nagyon praktikus.

4.Jó, ha van egy szerszámos ládád, hisz jó, ha megtudsz javítani pár dolgot. Nekem az idő múlásával igen nagy van, akár forrasztó páka, különféle csavarhúzók, fogók, ragasztók, tömítések, biztosítékok, szegecselő, kalapács, villáskulcs készlet és sok-sok minden, mert soha nem tudni mi kellhet. Legyen a pótkocsi kutyafejhez is tömítésed, sok ereszti a levegőt, pedig 2 perc alatt kitudod cserélni.

5.Legyen saját indító kábeled, sok autóban nincs. Hiába segítene a másik sofőr, ha nincs kábel. Kamionost vegyél, jó hosszút, hogy mindkét oldalra átérjen. Nem kívánom senkinek azt, amikor télen felkeltem egy Román telephelyen, és láttam a leheletem. Az a 2 óra, mire jött egy kamion akinek volt kábele, maga volt az örökkévalóság. Persze megoldható ABS kábellel is, de az sok idő (10 perc) és nem biztos, hogy le fognak veled állni szórakozni.

6.Én szoktam felvenni egy pici tartóba zsírt, mert, ha sokat vagy úton, sokszor cserélgeted a pótkocsit, és nem automata zsírzós, akkor jó zsírozni, hisz szárazon a nyerges szerelvény igen rosszul irányítható, sok esetben megy a szerelvény az egyik irányba, hoznád vissza, nem jön, majd egyszer kattan egyet a nyereg(száraz, szorul) és szinte rántasz az egészen egyet. Nagyon kellemetlen tud lenni.

7.ABS kábel és két levegőkábelból kérj tartalékot, ugyanis elszakadhat, és azt azonnal pótolnod kell. Ennek cseréjéhez feltétlen legyen nálad szerszám. 2 villáskulcs.

További hasznos felszereléseket mutatok be a kamionos kütyük videó sorozatban. A videók menüben megtalálod rendszerezve.