1.Fontosabb országutak.
2.Országok és amit tudni kell róluk.
3.Autópálya fizetése országonként.
 

1.Fontosabb országutak.

Ez egy fontos rész, persze mielőtt erre mennél, kérdezd meg, melyik útvonalat kell használnod.
Illetve ez csak pár a sok-sok kerülési, bundeszezési lehetőség közül. Mivel több helyen régen voltam, lehet időközben változott is, pl kitiltották a kamionokat, ezért mond, hogy erre mennél, mondja meg a cég tudsz-e arra menni.

Olaszország

Velence-Ravenna-Perugia-Róma

Velence és Róma között van egy ingyenes út, persze, ha a céged nem kéri, akkor mehetsz pályán. A4 Velence--innen E55/ss309 Ravenna felé. Ezután jön egy 4 sávos sztráda, az E45. Tartsd a sebességhatárt, gyakran mérnek. Ezen mész egészen az A1 Orte-ig. Innen pálya Róma.

Spanyolország.

Nem emelem ki mindig, csak akkor használd, ha kérték. La jounquera(lá hunkéra és nem lá dzsungéra, ahogy a magyarok szokták ejteni, juan(huán-t sem ejted dzsuánnak), tehát amikor ezen a déli határon jössz be, akkor az első fizető kapu előtt menj ki, és kövesd végig az N2-es utat, Figueres, Girona, Barcelona felé. Vannak traffipaxok, 100 Euró, ha fotóz. Tartsd a sebességet. Girona után, MACANET-nél kell, hogy felmenj a pályára, mert ezután már hegyes szakasz jön. Egyébként ez a pályán a 9-es kijáró.

Ha menned kell, pl. Valenciába, akkor Barcelona után ismét bundes(országút). Úgy néz ki, hogy Barcelona után AP7-es irány Valencia, majd 28as kijáró, Villafranca del penedés. N340-es út. Egész SAGUNTO-ig megyünk, ez körülbelül 4h30as szakasz. Királyul lehet szaggatni, de én itt futottam bele 5 km alatt 2 traffipaxba. Kihelyezett volt. Lényegében lakott területen belül mérnek. Tehát Sagunto, innen pedig ingyenes a pálya tovább délnek. Tehát nem fizettél Spanyolországban pályát. Az AP jelzés mindig a fizetős szakasz, az A jelű nem.

Franciaország.

Itt sok pályát el lehet kerülni, egyébként igen drága az autópálya. De, jó ha van nálad papír alapú kamionos térkép, az jelzi igen jól, hogy merre tudsz menni, merre nem. Én Spanyolországban kaptam egyet. A legfontosabb, amit mindig használnod kell, ne is kérdezd, az az N4-es út, Nancy és Párizs között. 90-el lehet menni, van egy két traffipax, de lakott területen belül. Ezzel az A4-es pályát kerülöd. 2019-ben a hivatalos sebesség 80-ra csökkent, de tapasztalatom szerint nem sokan tartják be.

Bordeaux-tól Párizs felé, Angolume-poiters felé kell menni, 4 sávos Út. N10 a neve és ezzel az A10-es pályát kerülöd.

 

Németország.

Stuttgart felől Saarbrückenbe.
Stuttgart-Karlsruhe-A65 Landau in der pfalz-B10 Pirmasens-Saarbrücken. Este 22h és reggel 5h között tiltás van. 

Jössz Luxemburg felől, és menned kell Köln irányába, természetesen nem kell körbemenni Koblenz felé, mert van egy tranzit útvonal a B51. Teljesen jól járható, van rajta bőven kamion, így 65 km/h felett nem számolj erre a szakaszra, de jóval rövidebb, mint körbe.

Két alap útvonal. Lindau A96, irány Friedrichshafen, tovább Stockach. Ezen a szakaszon nyáron tiltás van hétvégén(8-tól). Innen ha Freiburg felé mennél, jól használható, tranzit út a B31-es út, Titisee-n át. Ha Offenburg felé mennél, akkor egy király és szép tranzit út, a Schrambergen át vezető B462 majd B294. Mindkettő már fizetős. Utóbbin kevesebb a B31-es úton picivel több parkolási lehetőség van. Sokat használom mindkettő utat.

2.Országok és amit tudni kell róluk.

a: ANGLIA.

Alap ismeret:

  • VOSA/DVSA-  Angol KPM
  • Office-           Iroda
  • HGV-             Teherautó
  • Car-              Személyautó
  • Driver-          Sofőr
  • Industrial area/park-  Ipari terület/park
  • Today-           Ma
  • Tomorrow-     Holnap
  • Morning-        Reggel
  • Weigh bridge- Mérleg
  • Loading-        Berakodni
  • Unloading-     Kirakodni 

Ma már nem kötelező az útlevél, elegendő a személyi igazolvány, de azért jó, ha van útleveled, hisz a BREXIT után lehet kérik majd. Több helyről be lehet utazni az országba. Vonattal Calaisból, a többi helyről, kikötőből hajóval. A legismertebb útvonalak. Térképen, alulról felfelé. Caen-és Le Havre(F) - Portsmouth(UK), Calais(F)-Dover(UK), Dunkerque(F)-Dover(UK), Zeebrugge(B)- Hull(UK), Rotterdam(NL)-Ipswich (UK), Rotterdam-Hull, Amsterdam-Newcastle 

-Vonat.

 

Ha Belgium felől jössz, akkor előbb a kikötő leágazását hagyod el, az után van a tunnel. Az A16, 48-as kijáró, Transmarc. Ott egy fizetős, őrzött parkoló. Itt a parkolóról egy videó. Ha mész a tunnel felé, írja majd kocsival, illetve kamionnal merre kell menni. Itt is és a hajónál is szokott lenni torlódás, ritkábban igen komoly, pl, ha hiba van, esetleg vihar, akkor akár 1 napos is lehet a várakozás.
Tehát, amint beérsz át kell menned egy röntgen "kapun". Azután rögtön balra, kötelező menni  kutyás vizsgálatra. Annyi a dolgod, hogy oda állsz ahova kell. Régen ki kellett szállni a kamionból, ma(2019) nem kell. Nem adnak pecsétet sem. Itt kutyával körbemennek a kamionon, ha érez a kutya menekültet, akkor ugat. Ekkor no para. Félretesznek, leszedik aki fenn van és mehetsz.
Ez pár perc. Ezután mész tovább, egy irányba lehet. Lesz egy automata, jobb ill. bal oldali. Van magyar nyelv, értelemszerűen ütöd, amit kell. Ha gondod van, van egy kaputelefon segítenek angolul/franciául, vagy azt mondja, gyere az irodába. Ekkor balra kell menned, be a sorompóval elzárt a parkolóba. Kamionnal bemész, leparkolsz. Ezután sétálj be az irodába, vidd magaddal a kocsi papírokat esetleg referencia számot, saját papírokat, telefont. Ha semmi gond vagy épp volt, de kész akkor mész tovább. Jön a francia kontroll, itt lehet kivesz egy komolyabb röntgenre, ekkor mutatja, hogy hova menj. Mész, majd a csarnokban szállj ki, ÚTLEVÉL FUVAR PAPIROKAT vidd, előre, be az irodába. Itt is embereket, cigit keresnek. Ez kb. 10 perc. Ha nincs gond, mehetsz vissza a sorba. Jön az angol útleveles. Lehet ő is kiküld egy kontrollra, az lehet csak egy kutyás ellenőrzés lesz, ismét. Embereket, drogot keresnek. Ezután már mehetsz a következő bódéhoz, ott mutatja hányas sorba állj, majd, ha megy a sor, mehetsz a vonatra. A vonatra felállásnál figyelj nagyon, mert szűk. Figyeld, hogy mennek a többiek. Kezdőknek nem egyszerű. Ha kinézel a te oldaladon, célozd be a peremet pár centire, 5-10 cm akkor elmegy a másik oldal is. Ne nagyképűsködj, láttam már tankot, gumit, lökhárítót lezúzni. Amikor eléred a helyedet, KI KELL SZÁLLNI!!! Minden elektromos eszközt kapcsolj ki, laptop, navi, rádió, gáz!!!! Kiszállsz, SIESS mert jön a busz, szinte azonnal és visz a vonathoz. Figyeld meg hányas számot mutatja a buszsofőr, ugyan arra a buszra szállj majd fel. Átértetek, tudjad, hogy kb hányadik kamion a vonaton a tiéd, mert nem mindenhol látszik. Nézd meg ki áll előtted, vagy ő előtte. Minden kamionnál megáll a vonat, de lehet a tiédet fal fogja takarni. Leszállsz beülsz és mehetsz is. Ennyi, itt már nincs kontroll.

-Hajó, azaz ferry.

 
 

Írja ezt is bármerről jössz. Egyébként az A216 pályaszakasz végében van, persze ha Calais-i a hajód. Mész a kikötő felé, balra írja a kocsikat, te jobbra a kamion után mész. (Ebben a videóban megnézheted a Dunkuerque-i kikötőt)
Ponyvával, ha csak nem mond az ottani irányító(nem mindig van)mást, akkor mehetsz röntgen kapun át is, már ha bójával nincs lezárva az a sáv, mert az gyorsabb. Vagy pedig bemész a csarnokba. Dobozost, hűtőst beküldik. Ha minden ok, mehetsz be-check-olni. Általában mindenki a P and O nevezetű hajóval/társasággal megy, van még más is, de azok időpontosak. Útlevél kell, vagy személyi igazolvány, fuvar papírok, árut fogja kérdezni. Ha van ADR, akkor bonyolultabb. ADR-el lehet elküld az angol útleveleshez, azaz amikor megvan az útleveles, jobbra parkolj le, és ott egy iroda, ott intézd a dolgod. A Francia csekkolósnál kapsz egy jegyet, ezen van a SÁVOD SZÁMA. Azt kövesd. Így írja pl 1-50 erre, 51-200 arra. És így szűkül majd. Kövesd a tiéd és állj be a sorba. A jegyen fel van tüntetve a hajó indulási ideje. Ha a túl oldalról jössz, vedd figyelembe az 1 órás időeltolódást, de ne idegeskedj, ha késik a hajód, szólnak majd. Ha ez megvan, jön az angol útleveles. Ő akkor vesz ki kontrollra ,ha dobozossal vagy. Amúgy mehetsz. Kikerülöd a csarnokot, csak előre menj, itt megállíthat még a Francia(igen mert itt van egy francia vám kontroll. Tehát ezután jön a szám követés. Amikor szólnak, hogy mehetsz vagy megindul előtted a sor, akkor menj, kérik a jegyed és ennyi. Tolakodás nincs, nincs is értelme, persze néha van 1-2 állat aki úgy gondolja hogy van értelme. Felállítanak a hajóra. Én annyit hajóztam már, hogy mindig lent maradtam. Bebújtam, a belső függönyt elhúztam és úgy aludtam. De akkor már ne szállj ki, mert beriaszt a hajó riasztója. 2 óra kb az út, de ez időjárás függő. FONTOS. lefelé a sorrend, bal sávtól jobbra haladva. Kimegy előbb a bal, aztán a többi. Tehát, ha a hajó jobb oldalán a jobb szélső sáv végén vagy, akkor te vagy az utolsó. A bal oldalon fordítva, ott a jobb megy ki előbb. Magyarán középről kifelé haladva. Itt is van 1-2 tudatlan aki rohanna, és villogtat dudál, hisz azt látja megy kifelé mindenki ő meg nem. Ne idegeskedj, én amikor
leszálltam, a kikötő végében félreálltam, amikor elment mindenki akkor indultam. Ha mész a tömeggel, csak feltartanak, tömegnyomor, 10 perc és kutya sincs:) Okos enged szamár... Persze, ha egyszerre jön be 3 hajó, akkor jól el kell kapni, hogy mikor indulj. Itt amikor mész kifelé, van egy bódé középen benne "őrökkel", ha kivesznek, felmutat egy táblát rajta pl kör, hogy azt kövesd. Lehet csak felnéznek a pótra, lehet tachográf és műszaki kontroll, lehet röntgen.

-Vonatra hajóra felmenni a pihenő időben?
Igen lehet. Csak olyan hajóra vonatkozik, ahol van kabinod, aminek a jegyét meg kell őrizned, hisz ezzel tudod majd bizonyítani. A pihenődet 2 alkalommal szakíthatod meg, le illetve felszállás esetén. A pihenődnek minimum 11 órának kell lennie, a 9 óra nem elegendő. Hogyan áll össze ilyenkor a pihenőidő? Pl: 4 órát álltál. mozogtál 30 percet,majd a hajóra várás illetve a hajózás 5 óra,ez volt 5 óra pihenő hiszen a 30 perc mozgást nem számolod. A 4 óra+ 5 eddig 9 óra. Lejössz a hajóról újabb 30 perc mozgás majd csinálsz még 2 órát. Így 4h+5+2 így van 11 h.

NAGYON NAGYON  FONTOS!!!!

A kikötő területén aludni, parkolni tilos. Mielőtt bemész a kikötőbe, ellenőrizd le a pótkocsit, alul felül, és a tető spoiler alatt!!!!!!Ugyanis nekem már a tető spoiler alatt is volt 2 afrikai és nem is éreztem amikor felmentek. Volt hogy a tengelyen feküdt. Egyszer pedig megpróbált bebújni az áruba, de nem sikerült, így fent aludt az árun. Tessékeld le. FONTOS!!!!!!!! Migránsos videót, itt nézheted meg. 1-es videó. 2-es videó.
Nem szabad erőszakot alkalmazni!!!!!!! Vigyázz, mert feljelenthet, és téged vesznek elő. Szólsz hogy tesó gyere le, és le fog jönni. Lesz olyan kollégád aki majd arra buzdít verd agyon.Eszedbe ne jusson. 500 ezer Ft a bírság. Ha őrzött parkolóban aludtál, akkor is nézd át.

Mi van ha fent vannak és bent találják meg?
Amíg a francia találja meg semmi. Azért nem jár büntetés. Amint elhagyod az angol útlevelest, jogilag Anglia. Egy ember, ha van fent és megtalálja, általában a kutya, amivel minden kamiont ellenőriznek a hajóra szállás előtt, akkor 2000 euró/fő(bár van ahol kevesebbet írnak). Én 10 embert láttam eddig a legtöbb, és vicc, de minden esetben ott voltak hátul, a sofőrnek elég lett volna csak az ajtót kinyitni. Kollégámnak, 4-en voltak fent, érdekes eset, nem felül mentek be, vámzár zsinór sértetlen volt, plomba ránézésre sértetlen. A kutya érezte meg. Kiderült a plomba volt valahogy kinyitva, de vissza is zárták. Lényeg, hogy mivel plombázva volt, így a bírság volt 2000 euró. Nem játék.

-Parkolás Angliában.

Na ez itt egy külön fejezet:) Amit látsz Európában máshol, hogy állnak a benzinkúton a kamionok mindenhol, na itt gyorsan felejtsd el. Az autópályán minden benzinkút fizetős. Drága.20-30 font környékén szokott lenni. Ha fizeti a céged, akkor mindegy. DE A KÚT TERÜLETÉN CSAK ÉS CSAKIS KIZÁRÓLAG A PARKOLÓBAN ÁLLHATSZ!!!  Nincs olyan, hogy itt a kútfejnél, mint németben, meg hm, ugyan itt egy megállni tilos tábla, megállok szarok rá, mint mindenhol máshol! 100 ezer ft. Ennyi lesz a HELYSZÍNI BÍRSÁG. Vagy beállni a kamionok mögé, megint felejtős, ugyanis rengeteg parkolóból tolatva lehet kijönni. Még egyszer hangsúlyozom. CSAK A PARKOLÓBAN A HAL SZÁLKÁBAN ÁLLHATSZ!!!!
Reggel arra fogsz ébredni, hogy le van bilincselve a kamion. Ekkor hívnod kell a közterület felügyeletet és ha megvan a zseton, mehetsz. Itt nincs olyan, hogy áá úgy sem jönnek. Hidd el, jönnek. Egy évet belföldeztem, láttam én sajnos sok síró embert. Az autópályán csak benzinkút van, sima parkoló nincs!!!! Ha megtörtént a baj, hallgass rám, ne könyörögj, ne sírj. Annak, aki kijön hozzád, zéró tolerancia van a előírva. Agresszió esetén letartóztatnak. Akkor hol parkolhatsz? Bundesen beálló öblökben, sajnos sok olyan, hogy egy méterre mennek tőled a kamionok, így igencsak mozog a fülke. EZ van. Ezekből van sok. Főútvonalakon keresd.  Viszont Anglia ma Európa egyik, ha nem a legveszélyesebb országa. Elszabadult a pokol. Az hogy felszabdalnak este, az parkolótól független. Hiába fizetsz(kivétel kamerázott) a parkolót és nem a biztonságot fizeted meg. Íme pár videó. 1-es videó. 2-es videó. A legendás Ashfordi parkoló, ami fizetős.
A szabály azt mondja, ahol dupla sárga, vagy sárga vonal van, nem állhatsz meg, nem parkolhatsz. Ahol piros, ott meg sem állhatsz. Ahol viszont, tábla, vonal, egyébnem tiltja ott igen. Így én mindig megszokott ipari parkban aludtam, ismeretlen helyen az első cégnél megkérdeztem lehet-e itt vagy ott parkolni. Ezt tedd meg te is, ebből a szempontból segítőkész az angol. Van, hogy a póznára szerelt kis tábla tiltja. Mielőtt ilyen helyen megállsz kérdezz, az a biztos. Ha kis táblát látsz bundesen az öbölben, azokon az szokott lenni, hogy árusítani tilos, a szemetedet ne itt tedd le, hanem máshol, ez rád kamionosra nem vonatkozik. Tehát, tábla, vonal nem tiltja, megkérdezted a helyi mókust aludhatsz-e, DE nyisd ki a pótkocsi hátulját, ugyanis ha nem teszed reggelre felszabdalják a ponyvád. VIGYÁZZ!!! ÉRTÉKES ÁRUVAL CSAK ŐRZÖTT PARKOLÓBAN ÁLLUNK! Én így tanultam meg:(

 
 

NAGYON FONTOS!!! Ha elaraszoltad az időd és ki kell venned 45 perc pihenőt, ESZEDBE NE JUSSON A LEÁLLÓSÁVON!! Menj tovább, vezess túl, ha 2 órát mész túl, akkor annyit, persze ekkor azért látszódjon a tachográfon hogy nem 90-el szaggatsz, hanem araszolsz tovább, és mész az első kútig. Majd nyomtatás és írd rá mi történt. Ha a leállósávon veszed ki a pihenőt, 100 ezer Ft a bírság. Sokan paráznak ezektől túlvezetésektől, de hol látsz te olyat, hogy ha törik, ha szakad meg kell állnod?! Ilyen nincs. Ha nem tudod megkezdeni a pihenőd, mert erre nincs alkalmad, azaz dugóban vagy, akkor kezd amikor tudod. De írd rá azt, hogy mi történt, és semmi esetre se szard le a szabályokat, hogy hm akkor már elmegyek lerakodni.

Közlekedés Angliában.

Bal oldali közlekedés van, nagyon vigyázz sáv váltásnál, a kezdők itt hamar lezúznak egy személyautót. Óvatosan, mind 3 tükröt figyelve válts sávot.  Sebesség határ 95 km/h (Angliában mérföldben mérnek), de az angolok lassan mennek. Személy autó 110 általában, de beengednek és nem dudálnak le, ha sokáig előzöl. Egyébként tumultus van, reggel 8 és este 4 kor. Egy órával hátrébb vannak. Ami nálad 4 az náluk 3 óra. Szigorúan követelik a szabályokat, mellény cipő stb. Benzinkutak 95 %-án ingyenesen tudsz zuhanyozni. A kasszánál kapod meg a zuhany kulcsot. A zuhanyzót soha ne a benzinkúton, hanem a mellette található étteremben keresd. A kutakon 1 max 2 órát állhatsz ingyen. Ezt információs tábla jelzi, amiről magadnak kell meggyőződnöd. Vigyázz, kamerán figyelik, mikor jössz be, vagy mész ki.

-Rendőr.

Ha netán baleseted van, vagy kirabolnak, nyugodtan hívd a 112-őt. Ha nem beszélsz angolul, annyit mondj. I am a Hungarian truck driver, please help for me! I don't speak English! I need a interpreter!( Magyar kamionos vagyok, segíts nekem, nem beszélek angolul, tolmácsra van szükségem) Kapcsolnak majd egy tolmácsot, és ő segít. Ha kijön a rendőr, beültök majd az autóba, felhív egy másik vagy lehet ugyanazt a tolmácsot, kihangosítja a telefont és már tudtok is beszélni. Más országban ilyet nem hallottam, de itt van. Angliában nem tolerálják az erőszakot, azonnal rendőrt hívnak rád. Az itteni KPM neve a VOSA/DVSA. Út mentén állnak, kifigyelnek, és eléd áll, majd kivisz egy parkolóba. A szélvédőre felhelyezett zászlót, stb.. ami a kilátást zavarja, nem díjazzák. Ne legyen semmi a szélvédőn. Műszaki kontrollt is tartanak, izzók, működjenek, de ha nem, akkor is tudd megjavítani. Nézi, hogy a komputered ad-e hiba jelet. Nem díjazza, ha világít minden, így ha hibád van, és telephelyen jársz, jelezd, és üttesd ki a hibakódokat.  Az Angol rendőr egy állat.:))Jó pofa. Egyszer egy kopasz jött meg a társa. Kérdezte, hogy van magyarul a kopasz, meg az idióta:)) Mondom, erre rámondja a társára idióta kopasz:)))) Aztán ezzel szórakoztak:)Sokszor volt velük dolgom, jó arcok, meg a vosa-s is. Egy a lényeg, ne legyen durva kihágásod, de ha van, tudd indokolni, akkor nem büntet, csak felhívja a figyelmed, hogy legközelebb légy előrelátó. Erről itt találsz egy videót.

-Mértékegységek.

Angliában láb illetve mérföld a mértékegység, bár a hidak egy részénél méterben is ki van írva, jól feltüntetik, ha az alacsony híd. Az Angol pótkocsik magasabbak, mint az Európában használatos.

1láb=31,6cm  tehát egy 12'-6"-os híd 4m.

Ennél alacsonyabb híd alá ne menj be, ha 4 méter a magasságod.

Íme egy Magyar eset, pedig kint volt a tábla. Érthetetlen.

 

-Angol utak.

Az "A" jelzésű utak mentén érdemes parkolót keresni, ezek sokszor 2 sávosak. Én egykor, ha ismeretlen helyen álltam meg, a Google Map segítségével kerestem parkolót,  műholdas nézetben és már láttam is 1-1 útszakaszon milyen sűrűn, vagy milyen parkolók vannak. Ha adott a technika, használjuk.


b: NÉMETORSZÁG.

 

  • Alap ismeret:
  • PKW-személygépkocsi
  • LKW-teherautó
  • Fahrer-Sofőr
  • Büro-Iroda
  • Anmeldung-bejelentkezés
  • BAG-Magyar KPM
  • Gewerbegebiet-Ipariterület
  • Gewerbepark-Iparipark
  • Laden/entladen-Rakodni/kirakodni
  • Heute-MA
  • Morgen-Holnap
  • Früh Morgen-Korán reggel
  • Wareneingang/Warenannahme-Áruátvétel
  • Warenausgang/Versand-Áru kiadás/feladás
  • Waage-Mérleg
     

Német nyári tilalmak alól felmentett utak.(zöld ill. szinte sz összes nem tiltott bundes)

Az első legfontosabb, ha felidegesít egy német, semmi esetre se nazizd le. Ez főben járó bűn. Főleg cégen belül. Még rendőrt is hívnak rád.
Az autópálya. No Limit van érvényben. Ajánlott sebesség van az autóknak, ami 130, de nincs limit . Például belépsz az országba, van egy 120-as korlátozó tábla, amint az át van húzva, mehet a padló gáz. Persze nem kamionnal. 82-90 közötti tempóban  szoktak menni, .Én 90 km/h sebességgel közlekedek, de ha sűrű a forgalom, 85-re veszek vissza. Sajnos sok esetben ettől is lassabb a haladás. Németországban jönnek ám az autók piszkosul, ezért itt fokozottan figyelj, hogy ki, mi elé mész ki, mikor előzöl. Az átlag tempó 160-170 km/h, de bizony mennek 250-300-as tempókkal is. Szóval észnél légy. Úthálózata király, sokan hívják staulandnak, azaz dugó országnak, mert sok a dugó. Én 1 éve belföldezek (2014), napi 400-700 km-t megyek, nem érintem az általános tranzit utakat, nem járok Köln, Dortmund, München, környékére, plusz adott a király navi ami mutatja a dugókat, túlzások nélkül mondhatom, 1 év alatt kb 5 dugóban álltam. Előtte volt, hogy napi 5-ben. Parkolás. Az itt kaotikus. Hallgass rám, persze, ha úgy jön ki a pihenő időd, állj meg este 7-ig. Addig van parkoló, utána még 8-ig van esélyed. Magam részéről, 99%-ban ipari parkban alszok. Kényelmesen lehet parkolni a legtöbb esetben, persze egyre többen járnak ki, hisz a pályán szinte lehetetlen parkolni a nagy forgalom miatt. Itt biztonságos, nyugodtan állhatsz szinte bárhol. Ne zavard a forgalmat, ne állj cég kapujába, és már parkolhatsz is. Itt is van sok megállni tilos tábla, de, ha este jössz, korán mész, itt nem fognak büntetni. Más országban, mint pl Belgium, tudsz aludni a parkoló kihajtójának a leálló sávján is. ITT, EZT FELEJTSD EL. EL FOGNAK ZAVARNI. Benn a kúton, majd látod mi a helyet, de az bent van, annyi hely lesz, hogy éppen át fogsz tudni férni, úgy beállják még az utat is. Van olyan parkoló és benzin kút is, hogy ki lesz helyezve egy megállni tilos tábla, és alatta egy szöveg, hogy túlméretes kamionnak fent tartva. Ha van máshol hely, ide ne állj. Én egyébként sem szoktam, egyszer engem már elküldtek, mert jött a túlméretes, ami a szélerőmű lapátokat viszi. Elnézést kért, de mondta, hogy menjek, és azonnal mert 3-an vannak és kilógnak a pályára. Ilyenkor nincs tachográf, azonnal menni kell, ezért ezzel legyél tisztában. Fontos, ha belemozdultál a pihenődbe, de tudod folytatni, nyomtass egy lapot a tachográfból, írd rá mi volt a gond, és folytasd a pihenőt. Ma célszerű az esetet videóra is venni, hitelesebb;) Nem kell előröl kezdeni a pihenőt, mert hallottam ilyet is:) Vannak nagyobb parkolók, amit már említettem az úgynevezett autohof-ok. Ezek általában 10 euróba kerülnek, de csak este. Ha este bemész 1 órára, akkor beenged. A 10 eurót szinte mindig letudod kajálni, annyiból ki is jön egy menü. Ezeken a helyeken nem ritka a 200-500 férőhelyes parkoló. Ne aggódj, ez is mindig tele van este:) Viszont az autohofok jól felszereltek, sok zuhanyzó, kamionos shop, mosógép stb...persze melyiken hogy. Sok cég itt parkol a drágább áruval, mert biztonságos, bár nincs elkerítve.
Sima parkolóban este, olyat látsz, hogy elakadás jelzővel áll 1 vagy több kamion, már a bevezető részen, azzal jelzi, hogy nincs hely, és ő pihenőt csinál(45 perc). Ilyen esetben, ha jön a rendőr, el fog küldeni. Miért? Mert nem zárhatod le az utat. Én este, alapból bundesre megyek ki kivenni a 45 perces pihenőt. Ha be mész benzinkútra, a percet elátkozod majd, amikor az eszedbe jutott:))


-Utak számozása, besorolása.

Autópálya "A"(autobahn).
Bundesstrasse vagy Land strasse(B)ezek a fő ország utak, nem autópálya. Az összes "B" jelzésű út általában széles. Ez a legjobb a bundesek között. Ezután jön az "L" és a "K" besorolású út.(én igyekszem a "K" jelzésű utakat már kerülni,sőt..)Németországban az utak, avagy az autópálya számozása, Észak-Dél irányban páratlan számozású, míg kelet-nyugat irányban páros számokat használnak.

-Sebességhatár kamionnal.

Autópálya. 90 km/h de ajánlatosabb a 85 km/h
Bundes.
Két fajtát különböztetünk meg.
1.Négysávos, középen elválasztva a 2-2 sáv. 80 km/h
2.sima két sávos. 60 km/h

A németek szigorúan betartják a szabályokat, nem hiába, 2 súlyosabb sebesség túllépés után, a 3.-nál 6 hónapra ugrik a jogsi. Ha bundesen a megengedett 60 km/h helyett 90 km/h a tempó, 100 Euró a bírság. A németek is 69 km/h-ig szoktak gurulni, többel ritkán.

-Német forgalmi lámpa:
Jó ha tudod, mert más országban nem olyan gyakori, mint Németországban. Az úttestben elhelyezett, vagy a lámpa tetején elhelyezett érzékelő.
Ez a lámpa előtt a stop vonalnál van elhelyezve. Nem mindenhol van. Hogy ismered fel?
Mint egy útburkolati felszíni javítás, de egy szabályos elforgatott téglalap.Vagy ritkábban a lámpára helyezett kamera.
Az a dolga, hogy a ritkábban használt sávokat csak akkor engedje, ha van ott valaki, így ha ott állsz, addig gurulj előre míg egész a vonalig nem érsz, avagy szólj az előtted lévőnek, hogy menjen előrébb, már ott álltok egy ideje és nem vált a lámpa.

-Közbiztonság.

Szerintem az EU-n belül az egyik legjobb. Én itt teljes nyugalommal állok meg, szinte bárhol. Nem látni felvágott ponyvákat vagy nagyon nagyon ritkán. Gázolaj lopás előfordulhat a keleti régiókban a hazafelé tartók tankolnak:))) Viccet félretéve, biztonságos ország. 

-Rendőr.

Én szeretem őket, meg a BAG-t is. Szerintem rendesek és nagyon segítőkészek, persze ha szót értesz vele, azaz németül beszélsz. Mindent elmond, mindenben segít. Én egyértelműen azt tapasztaltam, nem akar büntetni, ő azt akarja, hogy a szabályokat mindenki betartsa. Ha tisztelettudó vagy vele, tök jó fejek, akárcsak az Angol vagy a Francia.

 

c: OLASZORSZÁG.

 

  • Iroda-ufficio
  • Iprai park-zona industriale
  • Ma-oggi
  • Holnap-Domani
  • Reggel-Mattina
  • Kirakodás-Scaricare
  • Rakodás-Caricare
  • Mérleg-pesa


Vezetésről annyit, hogy sok helyen előzni tilos van, ezt tartsd be, mert szigorúan megbüntet, ugyanis volt jó pár kemény baleset, van is a youtube-on. Megrázta Olaszországot. Ez egy nemzetközi útvonal, az A4-es, Velence-Trieste között. A lengyel srác kormányzott keréken defektet kapott. 7-en haltak meg. Köztük a két kamionos.

 

Ezért se legyen a nyakadban a lábad, vagy műszerfalon, hogy, ha ilyen van, tudd lereagálni. Természetesen ellenőrizd a gumiabroncsot rendszeresen, ha szálszakadásos, azonnal szólj. Gumiabroncsról itt találsz videót. Parkolás, nekem tetszett, én sokat aludtam az autópályán található SOS parkolókban, kb 3-5 kilométerenként van egy. Igaz libeg a kamion, de kibírható. A kutak este zsúfoltak és kicsik. Nem egy biztonságos ország, este nyisd ki a pótkocsi ajtaját. Ha ipari parkban alszol az éjszakai zár elengedhetetlen, hogy ne tudjanak bejönni. Nem akarom túl se reagálni az olasz pályát, de rengeteg pl a román , hírekből hallva, csinálják is a balhékat.Légy óvatos. Befújás azaz altató gáz ellen, itt egy videó. Az éjszakai zárat ebben a videóban nézheted meg. Nem igazán van sok normál parkoló a pályán, ami van oda ne állj:) Egész nap jönnek mennek a melegek, próbálkoznak, néznek. Ez úgy néz ki, hogy bemész, ők ott állnak nekidőlve a kocsijuknak, és azt hiszik te hozzájuk jöttél. Ugyan ez igaz, ha pályán beáll eléd, és villogtatja a féklámpát, vagy az útszélén teszi ugyanezt, azt jelzi, állj meg és mehet a menet:)
Olaszország Rómáig tart. Ki ne hallotta volna ezt. Ez szó szerint igaz.Lent káosz van, a közlekedési morál főleg Szicíliában el sem képzelhető egy magunk fajtának. Sajnos én átéltem. Dél olasz korrupt, koszos, és rengeteg a bűncselekmény. Itt nem alszunk SOS parkolóban, se ipari parkban. Egyszer a biztonsági őr bódéjához álltam, megkért álljak el, mert reggelre ki fognak rabolni. CSAK BENZINKÚT, vagy benn a cégnél. Vagy nem tudom. Necces. Ezzel szemben az északi rész, főleg az A4-es pálya felett, teljesen rendben van, hisz közel a svájci vagy az osztrák határ. Ez gazdag régió.

-Olasz utak besorolása:

Az autópálya után "SS" majd "SP" utak.


d: FRANCIAORSZÁG

-Francia utak

Az "N" jelzésű utak elég szélesek és a legjobbak az autópálya után, majd a "D" jelű utak jönnek.

-Közlekedés.
Szerintem a spanyol és  Francia pálya nagyon jó. Jól lehet haladni, ritka a dugó, szerethető ország. Közbiztonság délen rosszabb, de egyébként nem gáz. Viszont ebben az országban már gyakoribb, hogy altatógázt fújnak be, főleg délen, így jó ha van érzékelőd. Kamionos nemzetnek a francia. Sok kamionos parkoló van a bundesen, étteremmel. A franciák nyugodtak, és jól kereső sofőrök. Rakodó helyek jók, szeretek oda járni. Angol nyelvvel jól lehet boldogulni. 

-Rendőr.
Amikor kamionozni kezdtem, mindenki a franciát emlegette, hogy az mekkora állat, szigorú stb... 3 évig spanyol kamionnal jártam a francia utakat, havi átlag 1 kontrollom volt. Nyugodtan mondhatom, hogy nagyon korrekt. Egyszer sem büntettek meg, de lett volna oka. Akárcsak a németnél, itt is azt éreztem, hogy ha betartod a játékszabályokat, de el elnézel valamit, az nem gond, csak tudd megindokolni.

e: Skandinávia.

Közbiztonság amikor ide jártam, rendben volt. Sajnos 2016-ban, több kollégám üzemanyagát ellopták, pedig ez korábban ezekben az országokban elképzelhetetlen volt. Hogy ma mi a helyzet? 2019. Nem tudom, régen voltam erre. Az nagyon feltűnő, hogy lassan közlekednek, akár Dán, Svéd vagy a Norvég, gyanítom a Finnek is. Rendőrrel alig találkoztam. Dugóban alig álltam, viszont svédben nagyon kulturáltak voltak a dugóban, mikor látták, hogy le van zárva 1 sáv, nem mentek egész előre, hanem azonnal besoroltak, 1-1 kivétellel. Télen valami extra hótakarításra számítottam, de ezt nem mondhatom el. Szegecses téli gumikkal járnak, akárcsak a kamionok. A hótakarítókat tilos megelőzni, általában 2-en tolják és el sem lehet menni mellettük. Csempész áru? Főleg Norvégiában, szinte minden alkalommal jöttek civilek, hogy vennének italt, cigit. Nem javaslom, hogy ezzel foglalkozz, mert nem ritka a civil rendőr. Persze kinek hogy. Skandinávia egy más világ, olyan, mint ha itt minden tökéletes lenne, de legalább is tökéletes volt.

Autópálya fizetése a Dán és Svéd szakaszra, szintén napijegy, a https://www.eurovignettes.eu/portal/ oldalon. Ugyan az a jegy kell, mint a Holland, Luxemburgi szakaszra!

Német-Dán-Svéd hajójegy kitöltése.

TRAVEMÜNDE-MALMÖ HAJÓ. Elmondok mindent amit tudnod kell!

 

Trelleborg-Rostock hajó. Svéd-német.

 

f: Benelux államok.

Igen zsúfolt mind három ország, ebből adódóan a nagyvárosok reggel-este bedugulnak. Parkolni viszonylag jól lehet, mivel engedi a parkolók kihajtójának a leállósávját használni, de ezt majd élőben látod. Ipari parkban, vagy a pályáról kihajtva a leálló sávon is jól lehet parkolni.
Rendőr ritkán zargat, nekem még nem volt kontrollom. Nagyon ritka az ünnepnap vagy tilalom, de ha van, akkor készülj, hogy keményen figyelnek. HA NETÁN ÜNNEPNAPON SZERETNÉL LUXEMBOURGBAN TANKOLNI, UGYAN ÉPP CSAK BELÉPSZ AZ ORSZÁGBA, MÁR A HATÁRON KÉSZÍTHETED A ZSETONT, HA JÓL EMLÉKSZEM 70 EURÓ, MERT MEGBÜNTET. HIÁBA CSAK EDDIG, CSAK ADDIG JÖTTÉL. KÁR IS MONDANI NEKI.
Közbiztonság nekem tetszik, de hallottam rablásokat. Kollégámat kirabolták benzinkúton, úgy hogy fáradt volt, elaludt, és elfelejtette bezárni az ajtót kulcsra. Rányitottak és reggelre telefon laptop eltűnt. Ez Brüsszel előtt volt, luxi felől az utolsó kúton. 
A luxemburgi tankolás alap, de kérlek, használd a szemed. Pl. Brüsszel felé, a BP kúton áll a  pályán a sor vége, a szembe oldalban meg kóbor macska. Akkor mész kb 2 km-t, és visszafordulsz az első Belga kijárón és tankolsz ott, majd ismét fordulás. Kitérő kb 5 km, de nyersz legalább 1 órát. Természetesen, azt akkor tudod megtenni, ha nincs kijelölve a benzinkút.

-Autópálya:

A Holland, a Luxembourg-i, Dán, Svéd egy helyen vehető meg, és nincs megkülönböztetve. Ha az országban vagy, kell a napijegy, ami 8 Euró.

https://www.eurovignettes.eu/portal/

Ebből a csoportból viszont a Belga kilpett, így itt fizető Box-ra van szükséged, amit vagy a legtöbb határon automatából tudsz beszerezni, vagy a céged rendeli meg. Manapság egyre több az olyan útdíjfizető, ami több országot lefed, így nem kell külön box. (2019)

 

3.Autópálya fizetése országonként.

-Ausztria GO-BOX nevezetű, szélvédőre ragasztott érzékelő segítségével fizetjük. Vagy utólagos fizetési feltétellel lett vásárolva(legtöbb ilyen), vagy időközönként fel kell tölteni, tankolókártyával(UTA, DKV, SHELL stb..).Ezeket mind tisztáznod kell az elején a cégeddel. Ez ha átutalásos annyi teendőd van, hogy van rajta egy gomb, mely megnyomása után az 5s felirat világítson. Azaz, hogy 5 tengelyes vagy. Fontos, mert lehet a kollégád vontatóval jött haza, átállította 2 tengelyre, és téged büntetnek meg, ha nem állítod vissza. Amikor áthaladsz az érzékelő alatt, csipog hogy levonta, ha többet csipog ,jelzi hogy vagy hamarosan lemerül, nincs elég pénz rajta, vagy valami más gond van. Ha netán pótkocsi nélkül vagy, ne felejtsd el 2 tengelyesre váltani, könnyen előfordulhat, hogy levonják. Például kolléga lerobbant és mész a pótkocsijáért.

-Olaszországban fizető kapuk vannak. Itt vagy a telepass sávot használod, ezt csak érzékelővel, ami szintén átutalásos, vagy kártyával, esetleg készpénzzel fizetsz. Jelzik, hogy melyik sávban mivel lehet fizetni. Ha rossz sávba mentél, akkor vagy visszatolatsz, vagy van egy segítség kérés gomb, aztán magyarázd el, hogy mi történt. Például a telepass sávban vagy, elnézted, mögötted már vannak, akkor a "kaputelefonon" beszólsz hogy segítsenek. Tedd ki az elakadásjelzőt, hogy a mögötted lévő lássa és kezdhesse szidni a mutert:). Neked még valószínű, hogy a kapun való áthaladás után be kell menned az irodába, esetleg oda jön hozzád a szomszéd bódéból valaki, lehúzza a kártyád és nyitják a kaput.

-Szlovákiában, -Csehországban a határon kell feltölteni a kütyüket, aztán ha nem csipog akkor bemenni egy kútra, és megnézetni.Legyen mindig rendesen felragasztva oda ahová kell, azaz a szélvédőre. Sajnos egy keleti sofőrnek van egy pár ilyen kütyü a szélvédőn, de jó hír, hamarosan jön egy egységes útdíjfizető kütyü:) 2019-ben már van amelyik 5 országot is tud kezelni.

-Németország.Toll collect van, ami szinte már minden kamionba be van építve. Fontos, hogy 5 ACHSZAHL(5 tengely), erre legyen állítva, nehogy 2 tengelyesen legyen, mert megbüntetnek. Ha 40 tonnás szerelvénnyel vagy a készülék >18 tonnára legyen állítva. Ha csak a vontatóval közlekedsz, a megengedett legnagyobb tömeget kell figyelembe venned, ezért 2 tengely és 12-18t-re állítsd. Fontos, hogy a zöld led világítson. Ha piros világít a pályán, menjél 1 kijárót, és ha nem vált át, állj meg az első parkolóban, áramtalanítsd le a szerelvényt és indulj el. Ha megint nem jó, megint 1 parkoló és ugyanez. Ha végképp megadta magát,ami bár nagyon ritka, akkor meg kell venned benzinkúton gépen. Ezt nem írom le. HA pirosan világít és kivesz a BAG az a Magyar KPM megfelelője, nem büntet meg, már ha nem 100 kilométert jöttél így. Fontos, ha nincs TC beépítve és gépen kell megvedd, amit a gép kiad kártyát, azon van egy útvonal, attól nem térhetsz el.  A megvételhez tudnod kell a kiindulási hely nevét, és hogy hová mész, kijáró név.

-Benelux államok(Holland, Luxemburg,Belgium)és Dán-Svéd.

Tehát 4 ország. Online is megvásárolhatod nagyon gyorsan, ez a legegyszerűbb, majd a bizonylatot pdf formátumban lemented. Ha nincs neted, kérd meg az irányítódat. Sajnos a cégek ezt a módszert nem nagyon tanítják, de most már tudod:)

https://www.eurovignettes.eu/portal/de/booking/booking 

2016.04.01-től Belgium kilépett a napidíjas rendszerből, így ott egy készülék segítségével tudsz fizetni. Én a cégemtől kaptam, azaz az irodában vettem fel. Be kell dugni a szivargyújtó csatlakozójába 12V és belépés előtt üzembe helyezni.

-Franciaország. Itt is az a rendszer, mint Olaszországban

-Spanyolország. Szintén az, mint olasz, francia, annyi kivétellel, hogy az északi régiókban sok pálya nem fizetős, míg a tengerparton igen. Sokat el lehet kerülni, céged kell megmondja, mit használhatsz és mit nem.

-Anglia.Itt online tudod fizetni, de több mint valószínű , hogy a céged fogja intézni. A Dartford tunnel szintén online fizetős lett. Vannak hidak ahol kp-val tudsz fizetni, ritka a fizetős híd, de ajánlatos, hogy legyen nálad 10-10 euró vagy font. Van olyan útszakasz amire szinte biztos ,hogy tilos rámenned, pl. a Birmingham-i külső pálya. Ki van írva, hogy TOLL, azaz fizetős szakasz . 11 font. Ha erre rámész, szinte biztos, hogy levonják. A belső pályán nagyobb a forgalom, de ingyenes.

  • -Portugáliában fizető kapuk vannak.
  • -Norvégiában fizetőkapus rendszer van.
  • -Lengyelországban Go-box (VIA TOLL) és ritkán fizetőkapuk.
  • -Romániában  A határon kell megvenned
  • -Csehország  Go box

-Horvátországban nagyon drága a pálya, és kapuk vannak. kb. 60 Ft, 1 km.
-Svájc.  Lehetőleg itt NE menj fölösleges kilométert, ugyanis 1 km kb 1 frank:)) A határon a LSVA kártyád segítségével regisztrálsz, erről kapsz egy nyomtatványt, amit belépéskor ellenőriznek. Fontos, a kamion kilométer állását pontosan írd rá. Kifelé, szintén ráírod, aláírod, és leadod. A svájci videóban megnézheted.