Többféle kontroll létezik. Rendőr, KPM(vagy ennek megfelelője), vám, terrorelhárítás, stb...
1.Rendőr.
Vagy rendőrautó, vagy egy civil autó áll be eléd, majd a hátsó szévédőben megjelenik egy fényújságon, hogy polizei, follow me, vagy folgen sie bitte stb... Ha civil autó áll be eléd, többnyire akkor el is követtél valamit. Ilyenkor követed, általában kiísérnek egy parkolóba és kezdődik az ellenőrzés. Magyarországon sajnos több esetben a leállósávon állítanak meg, ami nagyon veszélyes. Legutóbb, 2019 nyarán, kollégám "ölt" meg egy nőt németországban, aki épp a biztosítást intézte egy másik autóssal, a kollégám pedig nem vette őket észre a leállósávon, és nekiment. Egy nő a helyszínen meghalt.
2.KPM, VOSA, BAG stb...
Ők azok akiktől félnek azok, akik nem tartják be a szabályokat. Beáll eléd, majd hasonlóan jön a felírat és követed. Általában 20-30 perc egy kontroll, persze lehet kevesebb is, ha csak éppen rád néz, vagy jelezni akarja, hogy valami nincs rendben. Nekem volt olyan esetem, hogy a pihenőidőmben jöttek oda és csináltak kontrollt.
-Hogyan zajlik egy egy ilyen kontroll és mi történik, ha megbüntetnek?
Maradjunk abban, hogy épp közlekedsz szabályosan a pályán. Beáll eléd, mert kinézett magának az adott hatóság. Jön a kövess felirat, és vagy a következő parkolóba, vagy a pályán kívülre, vagy akár a leálló sávra megállít. (utóbbin akkor, ha azonnal meg akar állítani, mert valami balesetveszélyes) Szinte a megállás után azonnal kiugrik, vagy ugranak, és ott is teremnek az ajtód előtt, pl. hogy le ne kapd a mágnest, ha használsz, vagy más kártyája van bent stb... A külföldi rendőr legtöbbször megkérdi, beszéled-e a nyelvet, ha igennel felelsz, többnyire megköszöni. Kéri a kocsi papírokat, engedélyeket, jogosítványt, fuvarlevelet, esetleg, ha üres vagy, akkor a lerakodott áru fuvarlevelét. Kérhet még tankolási bizonylatot(inkább Román-Lengyel sofőrtől), majd bedugja a kütyüjét és letölti a tachografot. Ezután nekem szokta mondani, hogy nyomtassak egyet és menjek az buszba. Beültök és neki azonnal kidobja a gép miből mennyi hibád van. Pici hibákkal nem foglalkoznak a nagyobb kihágásokat keresik. Ha talál több hibát, úgy pontról-pontra elmondja mit talált, esetleg, ha tudod kinyomtatott szalaggal igazolni, pl nem volt parkoló, akkor ezeket átbeszélitek. Maradjunk abban, hogy helyszínen nem döntenek arról, hogy elfogadja-e az indoklást. A kinyomtatott szalagokat lemásolja, van neki fénymásolója, és azokról majd az iroda dönt, és ha nem fogadja el, mert pl. te mész 2 órája 90-el, és azt irod nem találtál parkolót, ezért van 11 óra vezetési időd, akkor postázza a bírságot német nyelven. De helyszínen még elenged. Ha viszont büntet, akkor tételesen elmondja melyik hiba mennyibe kerül neked.
Ekkor 2 lehetőséged van.
1.Helyszínen kifizetsz pl. a 200 eurós bírságból 100-at a többit postán. Vagy akár az egészet helyszínen.
2.Elveszi a fuvar papírjaidat, vagy Angliában divat, hogy egy kábellel lecsukja a kerekedet, és amint van pénz, be kell telefonálj majd jönnek ki hozzád. Az ellenőrzésről vagy kapsz egy komplett nyomtatványt, vagy csak a kinyomtatott szalagot pecsételi le.
Ezen kívűl van, hogy kinyittatja az egész pótkocsit, árurögzítést vizsgál, az áru csomagolását, van-e bármi ami baleset veszélyes, esetleg illegális. Továbbá a műszaki kontroll, ami Angliában nagy divat. Ilyenkor izzókat, fékeket, tengelysúlyt néznek, de van, hogy bejön a fülkédbe és szétnéz, majd kinyit ezt azt pl. fegyvert keres. Így ne igazán legyen nálad rambo kés, főleg ne a műszerfalon.
3.Terrorelhárítás.
Ez főleg Spanyolországban divat. Ekkor maszkos emberek, jókora csúzlival állnak az úton, és keresik, akit keresnek. Én mindig felkapcsoltam a villanyt, hogy belássanak. Nem állítanak meg, csak figyelnek, várnak valakit. Ilyenkor keresztben az úton vannak a rendőrautók, meg ezek a tagok, te meg ott szlalonozol. Ha netán gubanc van, természetesen maradj nyugodt, ne kapkodj, kezed mindig lássa.
Mennyi egy átlagos bírság?
:)Nos így a kérdés buta. De, én azt mondanám, ha tényleg szabályos vagy, de volt pár szar napod, és nem is tudod igazolni, akkor 100 euró az átlagos. Ha minden szar, akár milliós is lehet, főleg az ADR nyomja meg igazán, aztán a műszaki hibák, a mágnesről ne is beszéljünk, ott mindennek vége. Ne felejtsd el, a tachográf egy hivatalos mérőeszköz, babrálni szigorúan tilos. A mágnesezést nem ritka, hogy 10 ezer eurós(3,2millió Ft) díjazza;) Mi ez a mágnes? Szó szerint megnes, amit adott helyre helyezve, főleg régi kamionoknál, blokkolja a tachográfot, így pihenőt húz. Van amelyik kamion ilyenkor nem tud csak 70km/h-val menni, a toll collect minden esetben kikapcsol. Persze van, amelyik vontató megtáltosodik, hisz nincs korlátozás, mehet akár 140-el is:) NE TEDD!!! Rámehet az életed egy jó része.
Egy Holland sofőrt kontrollál a BAG. Itt jól láthatod, ahogy te állsz hozzájuk, úgy állnak ők is hozzád. Amióta beszélek 3 nyelven, mindig jó hangulatú 1-1 kontroll, és készségesen segít mindenben, ha kérdezel.