Pro és kontra videó. Ahogy én látom.

Egykor, amikor tudtam, hogy esélyem lesz kijutni egy nagyobb Spanyol céghez hűtőzni, megkérdeztem egy Waberer's-es kollégát, mit kell a frigóról tudni. Idézem. Itt kell tankolni, ezzel meg bekapcsolni. Ennyi. Tipikusan olyan válasz volt, mint az, hogy fogod a kormányt, és mész. Azért ez közel sem ilyen egyszerű, sőt, sok-sok probléma lehet, amit én sem ismerek még, hisz csak 3 év tapasztalatom van.

A félpótkocsi.

A felépítmény hamar sérülhet, míg a ponyvát esetleg benyomja 1-1 faág, addig a frigónál belemar, esetleg beszakítja. Ezeket foltozni szokták, biztos fogsz találkozni toldozott-foltozott hűtős pótkocsival. A súlya 17 tonna üresen, vagy ettől több, ugyanis az új vontatók közel 1 tonnával nehezebbek lehetnek, mint a régebbi gépek. Viszont a ponyvás pótkocsik vontatóval akár 14 tonnáig is ki lehetnek könnyítve. Lásd a Bergernél, alumínium félpótkocsik az egyik, ha nem a legkönnyebbek. De általánosságban, a ponyvások 14-15 tonnánál nem nyomnak többet üresen.
Zúg. Ezért sokan alapból nem szeretik, szenvednek, sőt, van aki füldugóval alszik. Saját véleményem az, hogy ha utálja, nem tud tőle aludni, mi a fenének dolgozik azzal? A kényszer munkánál nincs rosszabb.

Én mély alvó vagyok, így sokszor, ha nincs hely, beállok akár 2 frigós közé, engem inkább álomba ringat a monoton hang, mint sem zavarna. A pótkocsi alatt, középtájon van az üzemanyag tartály, ami általában 150 Literes. Van 1-1 helyen külön frigóba való gázolaj,(nem benzines!!!)(neve B gázolaj) de ha nem találsz, akkor jó a sima is. A frigóbol gyakrabban ellopják a gázolajat, már csak a tank elhelyezkedése miatt is, hisz nem látni ha valaki este beguggol. Ha nem megfelelő minőségű a gázolaj, MINT AHOGY ÉN IS, MI IS JÁRTUNK ÍGY A LUXEMBURGBAN TANKOLT SHELL GÁZOLAJJAL, Norvégiában -10 fokban megfagyott és leállt a frigó. Mit lehet tenni, ha megtörténik a baj?
Én egy órát szenvedtem vele, melegítettem a szűrőket, próbáltam pumpálni az olajat, de mindig leállt. Legelőször, amikor leállt, tankoltam rá minőségi alpesi olajat, majd egy pici benzint is kevertem bele, de nagyon vizes volt a luxi gázolaj. Hívta a cégem a szervizt. Bizony sietve kell dönteni, mert 1 fokra lehűlt a beltér, mire szervizbe értem. Ekkor leengedik a gázolajat, és forró vízzel átmossák az egész rendszert. Itt a srác mutatta, hogy a hordóban mennyire látszik az, hogy vizes a gázolajam. 

Hőmérséklet ellenőrzése, beállítása.

A bekapcsolás egyszerű, on/off gomb, vagy kapcsoló. Ekkor a kijelzőn megjelenik, jelenleg mennyi a frigó belső hőmérséklete, azaz a visszajövő hőmérséklet, és mennyire van állítva a hűtés, továbbá az, hogy automata, vagy állandó fokozatban van. Ha automata, akkor egy kis fej látszik a kijelzőn, mint egy őr.

Automata üzem: Főleg fagyasztott árunál szokás így vinni, hisz ott nem akkora probléma a hőmérséklet ingadozása. Pl -20 fok az áru, a frigó mindig lehűti 21-22 fokig, majd felengedi -18-17 fokig, vagy attól függ, melyik hogy van szabályozva. A köztes időben pedig nem jár. Ilyenkor nem fogyaszt gázolajat, de erről mindig az irányítód dönt, azaz cége válogatja. De például epernél ilyet nem lehet, ott állandó hőmérsékletet kell biztosítnai az árunak.

Rakodás:

Elmész narancsot rakodni. Az egyszerűség kedvéért 2 felrakód van. A narancsot 4 fokon, állandó hőmérsékleten szokás vinni. Első helyen felpakolsz 4 raklapot, de az áru nincs teljesen lehűtve. Az a példa kedvéért 12 fokos. Beteszi a rakodó előre. Neked az utasítás és a CMR szerint is 4 fokon kell vinned. "Az áru hőmérsékletének az ellenőrzése: Vagy hőmérővel vagy lézeres infra hőmérővel szokták. Azt az árut, amelyiket megszúrtad, ki kell venni, és edd meg vagy vidd magaddal. Ajándék. Dinnyét például TILOS megszúrni, azt lézeres hőmérővel mérjük. Célszerű mindig a raklap közepéről kivenni az árut, hisz felül hidegebb, alul melegebb." Tehát 12 fok. Jelzed az irányítódnak, és beszéljétek meg,hogy mi legyen. Ha, hajnal 1 van, akkor akkor szólsz. Általában elindítod a frigót 8 fokon, vársz kb 10-15 percet. A visszajövőd lesz 11-12 fok. Akkor beteszed 9-re és óránként viszel le 1 fokot. Igen ám, de 1 óra múlva fogod rakodni a következőt, ami 20 raklap, 4 fokos narancs. Akkor a következő helyen, vetesd ki a 4 raklapot, és azt tedd a végébe. Miért?? Mert elől van a bejövő levegő, így jobban éri a hideg az első palettákat, és az áru nagy része 4 fokos, akkor nem kezded el melegíteni. Így hátra kerül, idő közben esetleg lement a 4 paletta hőmérséklete 10 fok alá, így már mehet a frigó 4 fokon. A visszajövő hőmérséklet úgy is árulkodik a helyzetről. Ha nincs lehetőséged hátra rakni, mert nincs, akkor az első azaz a melegebb paletták tetejét, be kell fedni pl kartonlappal, hogy a hideg levegő ne érje közvetlenül, mert azonnal megfagyhat.

Mi van akkor, ha megfagy az áru? Szopás. Nekem egyszer 20 tonna barack lefagyott. 4 fokon lett rakodva, 4 fok volt a visszajövő. Csak hogy a lerakóra érve az áru -1 és -2 fok között volt, holott a visszajövő 4 fokot mutatott. Lerakodtam, de szinte azonnal össze löttyedtek a barackok a melegebb levegő hatására. Egyébként foltos a barack belül, ha fagyott. Elvitte a Lengyel aki várta, de gyanítom az ment a konzervgyárba ivólének. Én félreálltam, és elkezdtem a frigót hűteni és mérni.2  órát figyeltem és minden hőfokon -4 fokkal kevesebb volt benne a beállított és a visszajövő is. Tehát a frigó beszart. Nem lett belőle gondom.

Áru rögzítése:függőleges és vízszintes merevítő rudakkal történik, illetve szokott lenni 1-1 spanifer is, amivel U alakban tudod rögzíteni az árut. Például 1 raklapod van középen, akkor ha van lehetőséged, spanifert használsz, ha nincs, akkor két oldalról függőleges merevítőt, előtte pedig vízszintes helyzetben használod a merevítő, rögzítő rudat.

Kikapcsolják este a frigóm. Mi lesz? Nekem Franciába fagyasztott áruval volt ilyen esetem, reggel kérdőre is  vontam a mellettem állót, na ki mást a billencsest. Én voltam ott hamarabb, tehát ő állt mellém. Letagadta. Fagyasztott hal volt rajtam, nyáron, így a -20 fokból lett -12. Semmi nem történt, de jeleztem a cégemnek az esetet.

Hibakódok

http://www.tkxrefrigeration.com/thermo-king-alarm-codes/

Ajándék.

Lopni egyébként sem szabad, de persze az ember megtudja kívánni azt, amit épp pakol. Én mindig kértem gratist, ha épp akartam egy kis narancsot vagy epret, de sok helyen alapból adnak. A legtöbb, hogy kaptam egy 100 literes zsák chipset, de mivel nem eszem, így  a parkolóban elosztogattam, a sofőrök nagy döbbenetére:) Szóval mindig kérdezd meg, tud-e adni egy kis gratist.

Defrostálás.

Ez fontos, ha automatán viszed az árut a frigó ezt megcsinálja helyetted, azaz néha leolvasztja, de ha manuálon megy az áru, azaz állandóan megy a frigó, érdemes megcsinálni, mert, ha lefagy az érzékelőd, megfagyhat az árud.