Leírok pár dolgot, amivel kezdő sofőrként talán nem leszel tisztában.

Visszaváltható flakon, doboz.
Pénzfelvétel,fizetés külföldön.
Bankkártya.
Beválltható wc-s jegyek.
Sofőr fizetések.

Visszaváltahtó flakon, doboz.

Ez az, amit sokáig eldobtam (nem is figyeltem), pedig 25 cent/db. Németországban tudod ezt beváltani, majd, vagy pénzt kérsz, amit a pénztárnál kapsz meg, vagy vásárlásnál levonják. Egyszerű, odamész a flakonos automatához, egyesével szépen belerakod, ne legyen benne folyadék, majd amikor végeztél kiad egy jegyet amit a vásárlás után odaadsz a pénztárosnak és levonja az összegből. 

 

Pénzfelvétel, fizetés külföldön.

Éveken keresztül értelmetlenül szórtam erre a pénzt, sajnos nem foglalkoztam vele, pedig havonta 5-10 ezer Ft bánta. Nekem Mastercard-om van, viszont nem tudsz mindenhol fizetni vele. Vásárlás előtt érdemes megkérdezni, de a legtöbb bolt ajtaján fel van tüntetve, mivel tudsz fizetni. A legjobb, ha 2 kártyád van, a másik maestro, vagy Visa.

Bankkártya

Európában én személy szerint a MEASTRO kártyát ajánlom. Ezzel a kártyával, szinte mindenhol tudok fizetni, ellentétben a Mastercard-al amit pár helyen nem fogadnak el, de mint feljebb írtam, legjobb ha van ilyen is, olyan is. Fontos, hogy deviza kártyát használj külföldön, főleg, ha a céged a napidíjad euróban adja. Miért fontos ez? Mert, minden fizetésnél, ha nem deviza kártyát használsz, eurót vásárolsz a bankodtól, eladási árfolyamon. Így havi szinten több ezer, akár több 10 ezer forintot költhetsz el feleslegesen.

Beváltható Wc-s jegyek.

Németországban a benzinkutakon a WC használata 70 cent, a sanifer  típus a leggyakoribb. Teszem hozzá, legalább igényes a WC. Nos, amikor kifizeted, kapsz egy jegyet. Ezt a jegyet be tudod váltani pl. kávéra. Ha a benzinkúton váltod be, akkor csak 50 centet lehet egyszerre, viszont a restaurantban akármennyi be tudsz váltani. Tehát egy kávé 3 euró(nem ér annyit), akkor 6 jegyet adsz a fizetésnél, vagy épp 4-et és ráfizetsz. Tehát gyűjtögesd nyugodtan a jegyeket és majd elkávézod. De csak a restaurantban és ott, ahol van sanifer. Pl az autohofokban nemigazán tudod, csak a pályán lévő kutaknál. De egyszerű, kérdezd meg a vásárlás előtt.
Hallo! Ich habe paar wertbon. Kann ich zahlen mit dass? Ich möchte ein kaffe.
Annyit szokott hozzátenni, hogy igen, de nem tud visszaadna. pl. a kávé 2.79 euro, te adsz 6 db jegyet, vissza járna 21 cent, de jelzi, hogy nem adhat vissza. Ennyit szoktak mondani. Egyébként minden jegyet megvizsgál, főleg a dátumot rajta, nehogy másolt legyen.

 

Sofőr fizetések.(2019)

Ezzel jó tisztában lenni, jó tudni melyik nemzet, mennyiért dolgozik és mennyit. Mindent nettóban írok!!! Azt azért tudd, hogy pl a Holland fizetés igaz hogy heti 5 napra, azaz hétvége szabad, havi bér  kb. 3000 euró, de ezt te maximum akkor kapod meg, ha Hollandul beszélsz, angol tudásra már egy rontott fizetést szoktak adni, de nézzük sorban.

 


-Magyar.
Nemzetközi fizetés. Ma az átlag az 500-700 ezer forint. Ez függ attól, hogy hazajössz a kamionnal, vagy sem. mennyit vagy úton. Szabad-e a hétvége, esetleg minden hétvégét itthon töltöd. Aki egy egész hónapot kinn van, a teli hónapra illik a 600-700 ezer forintot megkapni, és ez nem is kiemelkedő. Ha minden hétvégére hazahoznak, akkor az 500 ezer forint lenne az alap. Azért is alap, mert lassan ennyit kap egy jobb belföldes, igaz a kettő között a különbség, a munka mennyisége. Belföldön lehet több a rakodás. A mai magyar belföldi fizetés, úgy hogy minden nap mész haza, már bőven eléri a 400 ezer forintot. Persze ez országrész függő. Nem ritka a 20 ezer forintos napidíj. 300 ezer forint alatt, felesleges kamionba ülni, az már nagyon az alja díj. Kényelmes, szabályokat betartva, napi hazajárós munka, 380-400 ezer forint szerintem nem rossz. Én innen mondanám alapnak, ettől csak jobbat érdemes elvállalni.


-Osztrák.
Belföld. 2000 euró vagy felette. Mivel emelkedtek a keleti bérek is, így a nyugati is hozzá babrált, hisz nincs sofőr. Ma 2000 euró alatt aligha van 40 tonnás szerelvényen sofőr belföldön. Jobb ez mint a magyar? Igen, hisz 320 Ft 1 euró, így ez 640 ezer Ft és jár a 13. illetve a 14. havi bér ami alkalmanként 1300 euró szokott lenni. Adóvisszatérítés több mindentől függ, de 1200 euróra lehet számolni. Így már  éves viszonylatban, 740 ezer forintos átlagra jön ki egy osztrák belföldi sofőr bevétele. Ez közel dupla annyi, mint a magyar.
Nemzetközi. 2500 euró felett . Ausztriában igen sok cég nemzetközi fuvarozást végez, ellentétben a németekkel. Itt igen jól meg is fizetik. 2500 alatt, aligha fog egy cég is dolgoztatni, melyhez jön a 13. és 14. havi bér, továbbá adóvisszatérítés. Így átlag 2800 euró nettó a bevételed. De nyugodtan mondhatom, ez el is éri manapság a 3000 eurót, így ez már normálnak mondható, bár akkor, ha egész hónapban úton vagy. 

-Német.
A belföldi fizetés régiónként változik.
Északon 2000 euró vagy ettől több
Délen-2000-2500 euró
Nemzetközi 2300-3000 euró

Nehéz ma megmondani mi az átlag német bér, ugyanis a németek is zsebbe nyúltak a sofőrhiány miatt. Én azt javaslom, maradj délen, München, Stuttgart, Ulm körzetében. Itt jók a fizetések.

-Holland.
2700-3000 euró

-Belga.
2200-3000 euró A belga fizetések jók, főleg a Brüsszel-i cégek fizetnek jól, de sok cég román, szlovák, bulgár bejelentéssel dolgoztat, így ingázó sofőrként nehéz jó bért megkapnod.

.-Spanyol.
itt hatalmasat esett a fizetés, volt 4000 euró is.
Manapság nincs sok információm mi az átlag bér, de volt a nemzetközi bér a válság után 1800 euró is. 

-Angol.
Belföld 1800-2500 font. Régiónként változik, míg London jól fizet, északabbra kevesebb a bér. Előnye Angliának, hogy keveset kell kamionban aludni, és sok fajta munkarend közül lehet válogatni. Igen jól működik és elterjed a munkaerő közvetítés. Előnye, ha nem akarsz, nem dolgozol. Hátránya a közvetlenül alkalmazott munkavállalókkal szemben, hogy kevesebb a bér.

Nemzetközi 2000-3000 font 

-Írország.
Nemzetközi 2000-3500 euró

A fizetések többfélék lehetnek. Teljesítmény alapú, amit senkinek nem ajánlok,vagy napidíjas, óradíjas, esetleg fix. Ma Magyarorszgon már alapbér+napidíj rendszer van. Szoktak mellé ösztönzőleg adni üzemanyag megtakarítást, hűségpénzt, vagy egyéb bónuszt. A teljesítmény bér tiltott! Adómentesen adható napidíj 60 euró. Ez annyit tesz, ha külföldön van a sofőr, ott maximum 60 eurót adhat adómentesen. Persze ettől adhat kevesebbet, vagy többet, de a magasabb napidíj után már adót fizet.

Németországban, mindenhol alapbér +pótlékok +napidíj jár. németben egységes, 24 euró /nap. Hétvége, ha kint vagy 100 euró. A bejelentett pénz 1600-2200 euró bruttó. A lenti térkép, bár nem mai(talán 2010-es), jól mutatja, mely régiók a jól fizetőek az országban.