Rakodás. Tengelysúly.

a: Tengelysúly. Fontos a tengelysúllyal tisztában lenni, hisz sokszor ellenőrzik, de okozhat a rossz súlyelosztás balesetet, vagy épp jobban terhelheti a gumiabroncsot, ezáltal hamarabb kopik. Az első tengelyen 11 tonna a megengedett, a többit egyenletesen elosztva. Az össz. súly 40 tonna, bár vannak országok, ahol ez több. A kamionok többsége általában 14t üresen, kivétel frigók azok 17t vagy az felett. Tehát a ponyvás rakodó súlya maximum 26t, de 24-25 tonna árutól többet ritkán rakodnak. Ha nagyobb a súly, arra útvonalengedély szükséges, vagy a túlméretes áruval foglalkozó cégek elviszik.  Az árut úgy kell rakodni, hogy nehogy hátul legyen a hatalmas súly, mert beborulhatsz. Először a 11 tonna elől. 4 része van a pótnak .3 függőleges merevítő. Ezek között vannak a lécek. Az első két rész a pótkocsi fele, tehát idáig 11 tonnát pakolsz, akkor 11 tonna az első tengelyen a súly. Ha nem így van, át kell rakodni. Ezt neked kell figyelned. Megszokták kérdezni, hogy akarod, hogy rakják. Akkor mondod, hogy a feléig, maximum 11 tonna. Vigyázz, bármi megeshet, ahogy te, úgy egy rakodó is lehet kezdő, vagy figyelmetlen. Rakass az első részbe MAX 6 tonnát a 2.-ba 5 tonnát, utána 7 majd 6. Ez egy jó elosztás. Ha pl az árud 20 raklap, ebből 16 db könnyű, ami 12 tonna, majd a végébe betesz 4 db 2-2 tonnás raklapot, ami ugyebár 8 t. Ez úgy fogja neked mozgatni a szerelvényt, mint ha jégen lennél. Tehát a súly legyen elosztva mindig. A hátsó súly a legrosszabb. Mondok egy példát. Két felrakóm volt, egymás mellett 5 km-re. Az elsőt, ami 20 raklap volt, nem tudtam felvenni, mert nem volt kész. Az volt egyébként kb 20 tonna. Ezért átmentem a 2.-ra és felvettem az árut, ami volt 5 tonna, amit berakattam hátra. Azért, hogy feltudjam venni majd az elsőt. Így elől teljesen üres volt a pótkocsi, míg hátul 5 tonna. Ne tudd meg, 5 km volt, de leizzadtam. Kapart a kerék, csúszott mászott a szerelvény. Szerencsére, ha lassan is, de átértem a másik céghez, ami ha messzebb lett volna, át kellett volna pakoltatnom az árut, mert balesetveszélyes úgy közlekedni. Ha netán tengelyes vagy, akkor tisztázd a cégeddel mi legyen, mert figyelmetlen voltál, és most jöttél rá mi a baj. Vigyázz, mert komoly a bírság, amitől rosszabb, ha helyben meg is kell szüntetni a túlsúlyt.


b: Az áru rögzítése.

Ezt, ha kéri a cég, akkor kifogás nélkül meg kell csinálnod. Egyébként rád van bízva, azaz a te felelősséged. Ami nem ér oldaltól oldalig, mindig kötni kell, pl. csempe, amit egyesével tesznek, mert egy raklap 2 tonna is lehet. Ami borulhat, csúszhat, mindent. Ezzel nem jó szórakozni, én láttam már sima kanyarban leesni vastekercset. Gondolj arra, ha megölsz valakit, rámegy az életed, holott 30 perc alatt le van rögzítve. Nem beszélve a büntetésről, ha megfognak. A német cégek mindig kérik, ha kötni kell. Ha nem tudod, hogy kell rögzíteni, mert olyan az áru, pl papírtekercs, akkor kérd meg a targoncást mutassa meg, vagy egy másik sofőrt. Az ilyen árukat célszerű figyelni pl 4,5 óra vezetés után, mert gyakran leesik a spanifer és újra kell kötnöd. Olyan nincs, hogy majd óvatosan megyek. Ha netán sörös üvegeket viszel, elég, ha az utolsót lekötöd, már ha nem kérik az egészet, de az utolsót akár 2 spaniferrel is érdemes kötni. Jó tanács:) Ha van több lerakód, és pl. hármasával van fenn az árud, és úgy jön ki, hogy levesz annyit, hogy az utolsó nem 3 hanem 2 vagy 1 raklap lesz, akkor azt rakasd át. Ha kettő marad, egyértelműen forgattasd keresztbe és kész. Ha egy van hátul, akkor rakasd be középre és rögzítsd le. (főleg euró raklapra gondolok) Van sok áru ami sérülhet a rögzítés miatt, ezeknél mindig használj élvédőt, ha nincs, akkor old meg, kérj kartondobozt, tépd szét és azt tedd a spanifer alá, de legyen élvédőd, mert tartozék. Például egy sérülékeny árunál, ha jól meghúzod a spanifert, ketté fog roppanni az áru. Ha nem vagy biztos magadban, nézd meg a másik sofőr, már ha van, hogy  hova teszi a spanifert, gondold át miért oda tette. Jó tanulni mástól, vagy más hibájából. Vagy papírt viszel, ne húzd meg, hogy hajoljon az egész raklap, látod, hogy már vág bele a spanifer az áruba, akkor annyira húzd meg, hogy legyen rajta a spanifer. Például rakodsz furnérlapot. Oda tedd a spanifert ahol a lapok között van a távtartó, hisz ott húzod, így nem hajlik majd az áru. Nagyon fontos, ha nincs élvédőd, és valami vékony, vagy puha "élvédőt" teszel a spanid alá, jól meghúzod, akkor le fog pattanni az áru éle. Ezért kell a széles élvédő.

c: A ponyvázás. Na igen, egyszerű, kivétel mikor nem az:) Van sokféle pótkocsi. 2 típust mondok, az oldalfalas dobálós ponyva, ez undorító, és a rolós ami király. A dobálós oldalfalas. Elől hátul ki kell fűzni, ki kell húzni a vámzár zsinórt, középen alányúlni a ponyvának és feltenni a tetőre, majd ezután a két szélét tudod feldobni. Ha nem megy, vagy fúj a szél, dobj át egy spanifert a tetőn, akaszd be a kampót a ponyva közepénél, majd a túloldalról húzd át. A rakonca, léc tartó, ha megszorul, nem tudod lenyitni, mert neki feszül az áru. Akkor a targoncásnak szólj, hogy picit, nem nagyon, csak picit nyomja meg. Amíg nyomja, akkor nyisd ki , majd elengedi és le tudod nyitni. Ha feszül, ne kezd el rúgni vágni. Mindig nyugodtan. Ez a megoldás igaz minden fajta pótkocsira. Tető rolózása. Először a tetőt a legvégén fel kell tolnod. Ezután, hátul van két fül, amit ki kell húznod, ezt felül találod a tetőnél, természetesen leghátul. Legtöbbször van rajta egy kábel, ezzel egyszerre mindkét oldalt tudod nyitni, majd elhúzod a ponyvát. A dobálósnál mindent szét kell szedni, kifűzni stb...undorító, a sima rolósnál ez különálló elem az oldalfaltól. A lényeg, mond meg a betanuláskor, hogy szeretnél rolózni egyet, mutassa meg a kolléga. Fontos, hogy te csináld, ne ő, azaz a betanító. És amit még én sem tudtam, de az orosz rakodó 1 perc alatt megmutatta, az előröl hátra rolózás. Rolós pótkocsinál, kifűzöd a ponyvát felül, kívül. Ezután van 2 kábel belül, azokat kiakasztod, keresztbe mennek, innen felismered, majd eltudod tolni.

Öltözet.

Senkit nem akarok leszólni, de bizony sok a ránézésre szakadt figura. Becsoszog papucsban, zokni, pamut melegítő, atléta. Ez ezért gáz. Na de nem vagyunk egyformák, nem divatolni kell, mondják sokan, de... Én magam részéről erre adok. Egy galléros póló, egy kényelmes, és divatos munkás nadrág, illetve a túra cipő. Nyáron térdnadrág, ugyancsak munkaruházati boltból vagy túra felszerelés boltból érdemes ilyen ruhákat beszerezni. (Decathlon) Persze erre ráér később is adni, hisz eleinte van kiadás bőven. A farmer is megteszi, vagy épp kinek mi a szimpatikus, de sajnos sokan azt hiszik a strandon vannak. A legjobb, ha a céghez való beérkezéskor, rajtad van a munkavédelmi cipő, és a láthatósági mellény. Nem jó, ha lenéznek, vagy rád szólnak, mert lehet önmagadra igényes vagy, de nem vetted fel a munkavédelmi ruházatot, és nem olyan hangnemben szólnak, amit elfogadsz. Rögtön elcseszik a napod. 

 

Raklap átvétele

 

Kamionos áruk és rakodás