Vezetés technika, baleset megelőzés, trükkök.

Inkább, csak felhívom pár dologra a figyelmedet, mint sem okítsalak. Azokat leírom, ami nekem egy személyautó után ismeretlen volt, vagy én hogyan tanultam meg.

Váltó. A manuális váltóról nem regélek(videó:9:27-nél), automatáról annyit, hogy télen, főleg hegyes, emelkedős utakon felejtsd el, mert el fog kaparni a vontató, ha csúszós az út. Kézi fokozatban menj, és megoldódik a gond.

Ablaktörlő. A szaggatott változatnál, van olyan lehetőséged, hogy tedd szaggatottra, fog törölni mondjuk 10 mp alatt. Most kapcsold ki, számolj 8 mp-ig, majd tedd megint szaggatottra, és lám 8 mp alatt töröl. Igaz ez bármennyire, amennyire szeretnéd. Minden alap kamion tudja. Ez a tanítható ablaktörlő.

Retarder, kipufogófék. Utóbbi egy kalap szar, viszont a retarderes autóknál aligha kell féket használnod, hisz igen erős fékezésre képes. Ezt a céged is tudja, ezért van benne, ha van benne, és ne koptasd a féket. Ezzel a legdurvább lejtőröl is lejössz fékezés nélkül.
FONTOS!!! MINDKETTŐT KEMÉNYEN FELEJTSD EL TÉLEN, FŐLEG CSŐSZÓS ÚTON. Ez ugyanis a traktort fékezi, és ha rád tol a pótkocsi, sajnos beborulhatsz. Egyik tanítványom mosolyogtatott meg. Ugyanezt elmondtam neki. A 41-es úton megcsúszott, és rémületében azonnal fékezett, de kipufogó fékkel. Amint behúzta, azt mondta látta maga előtt amit mondtam, és borult is. Télen lejtőn lefelé természetesen csak lábféket használunk. (csúszós úton)

Követési távolságot nem elegendő hangsúlyozni, 50 m. Tudom a nagy játékosok 5 cm re szeretnek menni a másik mögött, én is tudok, te is, de megállni??? Kérlek fogadd meg, ne menj a másik seggében. Vagy előzd le, vagy vedd fel a köv. távot. Ugyan ez igaz, ha dugóba kerülsz, MINDIG KÉPZELJ MAGAD ELÉ MÉG 1 KAMIONT, ÉS AKKOR LEGALÁBB AZ A 20-30 MÉTER TÁVOD MEGLESZ. Ha a mögötted lévő elbambul, és beléd megy, 90-el tud ám tolni, akkor beletol az előtted állóba, és esetleg meg is halsz. Ezért nagyon, nagyon fontos, hogy várj meg 2 kamiont legalább, hogy álljon meg mögötted. De egyébként se állj teljesen az előtted lévőre, mert, ha jön a mentés, pl a mentők, akkor lehet helyezkedned kell, de ha a seggében vagy megmozdulni sem tudsz és lehet miattad késik a mentő.

Mozgó áru, pl akasztott hús, folyadék. Ezzel nagyon óvatosan, ha ilyen van, én csak hallottam róla, de egyöntetű volt a válasz. ÓVATOSAN mert beborulsz vagy nem tudsz megállni.

Tolatás: ahogy a nagyok mondják, erre vagy születtél és megy, vagy szopás lesz örökké. Nekem szerencsére az első 2 hónap volt nehezebb majd belejöttem. Hogyan? Ha hiszed, ha nem, az oktatóm szavai jutottak eszembe. A tanuló autón, tandem volt, volt a pótkocsi közepén egy zöld matrica. Azt mondta, amint meglátom a matricát, szedhetem is utána, azaz ne törjem tovább. Ennyi, a legdurvább helyekre is be lehet úgy tolatni hogy szépen, csak félig látva a pótkocsi homlokfalát (nyergesnél). Tényleg nem kell 90 fokba megtörni, lassan, nyugodtan. Ha ideges vagy, nem megy, állj meg, szusszanj és menni fog. Könnyű ez, ha belejössz. De még amikor rutinos is vagy, akkor is, ha szűk helyre tolatsz, szállj ki, nézd meg hatul minden rendben van-e. Van, hogy 5-szor kiszállok, ha olyan gáz a hely. Vagy állsz be két kamion közzé és szűk, hajtsd be a tükrüket nyugodtan, vagy szólj valakinek, hogy segítsen és nézze, de sokszor jönnek maguktól, ahogy te is fogsz, hisz segíteni is akarsz, meg azt se akarod, hogy neked menjen. Itt megjegyzem, van olyan büdös gyökér paraszt, aki semmibe se nézi a kezdő sofőrt, mert ő az anyjába tanulta biztos, és ahelyett hogy segítene, a Facebookra tölti fel, mert ennyire fasz, de az arcát nem vállalná, hogy igen, ő az a nagy király. Ilyen gyökerekkel ne foglalkozz, szerencsére ritka.

Mielőtt nagyobb szarban lennél. Az ember akarva akaratlanul eljut olyan helyekre, ahol neki semmi keresnivalója. 1-1 sikátor, erdő, stb...
Ez úgy szokott kialakulni, vagy a navi visz be, vagy te bemész, hisz jó az út, széles, még, de 1 km múlva meg töltésoldal fogad. Tolass ki, vagy parkolj le, vagy nem tudom, és kérdezz meg valakit mi legyen, vagy sétálj el hátha többet látsz 1 km múlva, vagy mielőtt bemész egy ilyen helyre kérdezz. Ha ott állsz egy 3,5 méteres híd előtt, hidd el nem fér át. Én egyszer átmentem egy 3,6-os alatt, de full leengedtem a szerelvényt, és előttem 2 ugyanígy átment alatta. (balesetet kerültem el) de, ha nem ment volna át előttem senki, akkor visszafordulok. Szóval ne tetézd a dolgokat. Tény vannak olyan helyek, hogy az ember csak káromkodik, de akkor TUDD, hogy ott van biztosra a le vagy felrakód.

ABS kábellel bebikázni a kamiont, ha lemerült az aksi és nincs bika kábel.? Lehet. De mint írtam, legyen kábeled.
Hogyan kell? Álljon a két kamion szorosan pár cm-re egymástól. A lemerült aksis kamionba dugd be a másik kamion ABS kábel azon részét ami a pótkocsiba megy. A TÖLTŐ KAMION JÁR, DE A LEMERÜLT AKSIS ADDIG SEMMIKÉPP NE LEGYEN BEINDÍTVA, AMÍG A KÉT KAMION ÖSSZE VAN DUGVA. Ez hosszabb idő. A töltő kamionon növeld a fordulatszámot. Lehet 10 perc is. A komputeren látszik mekkora a töltöttség az aksiban, így kb 23-nál  HÚZD SZÉT, és próbáld beindítani. Én 2-szer is bikáztam így, sikerült.

Ha olyan helyre mész, ahol komoly lejtő, emelkedő van, biztosan látszik az aszfalton, hogy más kamion már felakadt itt, főleg a megák szoktak, mert alacsonyabb. Ilyenkor szórakozni kell a szintezéssel. Megát lehet elől hátul a vontatón szintezni. Van, hogy méterről-méterre haladok, épp emelkedő vagy lejtő van, nézegetem, nehogy a pót és a traktor összeérjen, illetve hátul a pótkocsi lökhárítója leérjen. A legfontosabb elől az első lökhárító le ne szakadjon. Sajnos sok a figyelmetlen és leszarom stílusú sofőr. Nálunk a régi kamionok 90%-nak le volt szakítva a lökhárító 1-1 darabja. MAN.